In de zes jaar van haar bestaan als Xerox reseller plaatste DocumentConcepts uit Dodewaard meer dan 220 systemen in Nederland. Eigenaar en snelle auto-liefhebber Gilles van Lieshout gaf extra gas door twee jaar terug het importeurschap van de Duitse nabewerkingsspecialist Müller toe te voegen. Dit jaar zette de ondernemer de turbo open door te investeren in mens en middelen voor software met multichannel-oplossingen.

Bij binnenkomst in het pand van Document Concepts in Dodewaard leidt de enthousiaste directeur/eigenaar Gilles van Lieshout de Graficusredactie direct naar het magazijn en demo-ruimte. Een flinke hoeveelheid in plastic verpakte, qua formaat bescheiden, Xerox-printproductiesystemen vult het magazijn. ‘De printproductiesystemen van Xerox vormen onze core-business. Voor de grotere productiesystemen die wij verkopen, zoals de iGen, gaat de logistiek vanuit Xerox naar de klant.’ Ondertussen is het assortiment van de onderneming in de productieketen verlengd. ‘Deze ruimtes pakken we binnenkort aan, waardoor er een grotere showroom/demoruimte ontstaat. Dat is hard nodig door de omzetgroei voor het nabewerkingsassortiment. Sinds 2014 zijn we importeur van Müller voor België en Nederland. We willen onze klanten van Müller-apparatuur ook de gelegenheid bieden hier oplossingen te bekijken.’

Nabewerking
Müller levert snij-, vouw-, hecht- en couverteeroplossingen direct aan machinebouwers, waaronder andere leveranciers van nabewerkingsapparatuur en een aantal fabrikanten van (ook andere dan Xerox-) rotatieve printproductiesystemen. ‘Sinds een aantal jaren zit er ook een flinke groei in het leveren van complete nabewerkingsconfiguraties direct aan grafische bedrijven en mailhuizen.’ Müller, gevestigd in het Zuid-Duitse Kranzberg, groeide de afgelopen vijf jaar van zestig naar honderdtwintig man. ‘Wij werken voor onze activiteiten met een team van vijf man, waarvan Erik Houtkamp zich specifiek richt op de Müllerklanten in België en Nederland. Hij kent de apparatuur en bijbehorende software als zijn broekzak.’

Passie voor Print en Porsche
Het gesprek vervolgt een verdieping hoger, waar we om te beginnen stuiten op een miniracemotor. ‘Xerox sponsorde ooit Ducati-teams. Deze kleine motoren, waarmee je werkelijk 100 km haalt, vormden een leuk promotioneel aspect. Ik kon dit bijzondere exemplaar gelukkig overnemen.’ Het enthousiasme voor snel ‘transport’ blijkt ook uit een prachtig boek over een Porschedealer in Gelderland dat op de tafel ligt tussen de eigen grafische productfolders. ‘Ik ben Porscheliefhebber en klant bij deze onderneming. Dit boek ligt hier, omdat het gaat over een jonge ondernemer die in tien jaar tijd uitgroeide tot de best verkopende Porschedealer in de Benelux. Zijn aanpak inspireert. Ik herken de passie en betrokkenheid. Die passie hebben wij met ons kleine team ook voor print. Passie zorgt voor blije klanten. Het gaat om betrokkenheid bij je klant, je klant leren kennen en helpen verder te ontwikkelen. Zijn succes is ons succes.’ De mogelijkheid om vol passie te opereren, paste bij het model dat Xerox zeven jaar terug bedacht. Xerox besloot in Europa het resellermodel in te voeren. ‘Ik werkte lange tijd bij Xerox en ben in de jaren daarna altijd actief gebleven in de wereld van print- en mail, voor een groot deel als zelfstandig ondernemer. De combinatie van ondernemerschap en de passie voor deze industrie maakte dat ik de stap naar zelfstandig reseller graag zette.’ Van Lieshout houdt van verantwoorde groei. ‘Stap voor stap. Samen met mijn toenmalige compagnon zijn we niet voor niks letterlijk vanuit de schuur begonnen.’

Van offset naar print
Dit jaar zette Van Lieshout de betrokkenheids-turbo helemaal open door te investeren in mens en middelen voor multichannel-oplossingen. ‘Je ziet de ontwikkelingen in de markt. Offset verschuift naar print en een deel van print wordt digitaal.’ Van Lieshout geeft een veranderingsvoorbeeld van een klant op printgebied. ‘Dirk Bos van Multicopy Arnhem testte full colourwerk dat hij bij een offsetdrukker uitbesteedde op de Versant. Klanten vonden het prachtig. Na aanschaf van de Xeox Versant 2100 verdrievoudigde hij in korte tijd zijn full colourvolume.’ De ondernemer ziet dat grafische ondernemers worstelen met de vraag hoe ze de klant op communicatiegebied in de breedte van dienst kunnen zijn.

Multichannel
‘Ook bij die transitie willen wij de ondernemer graag begeleiden. Met behulp van onze diverse softwarepakketten bieden grafische bedrijven aan hun klanten multichannel-oplossingen. Ook bij deze investeringen gaat het om je met passie in te leven in de mogelijkheden bij de klant. Gelukkig heb ik in Norbert Wassink een ervaren, vakkundig en betrokken collega aan kunnen nemen. Hij is specialist in systemen als GMC en XMPie, de multichannel en VDP marketing software.’ DocumentConcepts is sinds dit voorjaar EFI platinum partner. ‘Daarmee hebben we buiten de RIP’s ook toegang tot alle softwareproducten. Dat is een heel breed palet, waaronder ook workflow-oplossingen als Fiery, waarmee we trouwens ook kunnen aansluiten op andere dan Xerox-productiesystemen. Bij het begeleiden van de veranderingsstap gaat het om het inleven in de markt van onze klant, waarbij grafimedia-ondernemers op hun beurt weer samen met hun klanten op zoek gaan naar communicatie-oplossingen. Kennis van de waarde en het omgaan met data van de klant van het grafisch bedrijf is essentieel. De stap naar dat multichannel service-aanbod vergt de nodige inspanningen en is essentieel voor de toekomst van die grafische onderneming. Ik snap als collega-ondernemer precies hoe een grafisch ondernemer denkt en help graag samen met Norbert om zo’n verandering in de propositie naar de markt te laten slagen.’